Nem akarunk gondot okozni

Írta: M. Szlávik Tünde

Az embert habos kakaóval ébresztgetik, napközben hájjal kenegetik, este szemkiesésig hagyják olvasni…

p_20190614_163607_1.jpgJó lehet nagyszülőknél nyaralni… Nekem sosem volt részem benne. Mindkét nagymamám a faluban lakott, bő száz méterre tőlünk egyik is, másik is. Nem sok értelme lett volna a nyaralásnak. Egyszer megpróbáltam az ott alvást anyai nagyanyámnál. Estig jó volt. Futkározás a kertben a kemence körül, a girbegurba krumpli sorok között, melyek végén kezdődött a falusi temető, gyors lábmosás bádoglavórban, hideg vízben, vacsorára cukros-zsíros kenyér, mama kibontotta, majd újrafonta egérszürke haját, jóccakát. Lámpaoltás. Sötét. Vályogház szag. A kicsiny ablakon beszűrődő utcalámpafény. Idegen árnyékok a mennyezeten, ijesztő hangok a padlásról, szűnni nem akaró kutyaugatás…

Holdvilágnál hazaballagás lett a vége, macival a hónom alatt, mama zsörtölődése útközben, anyasóhajok, gondoltam, szégyen, szégyen… Nem ilyennek képzeltem… Mégis, milyennek? Nos, az embert habos kakaóval ébresztgetik, napközben hájjal kenegetik, este szemkiesésig hagyják olvasni… Valahogy így…

Az élet úgy hozta, hogy a mi gyerekeinknek sem adatott meg a nagyinál nyaralás öröme, úgyhogy Csilla húgommal egymás gyerekeit szerettük volna kényeztetni egy kicsit. Levi és Csillu kreatív, jó fejek, akik kinőttek már a nemtudommitrajzoljak és a senkisemakarvelemtársasozni korszakból. A medencét is beüzemeltük érkezésük előtt, napközben tehát remekül elfoglalták magukat. Este ugyan okozott némi fennakadást az eltérő bioritmus, mivel én este 10 után alva járok, de túléltük az első éjszakát. Azt hiszem, Misa aranymondása remekül illik Levi helyzetére: „Szörnyű éjszakám volt, háromszor is felébredtem, és csak kétszer aludtam vissza…” A többit borítsa jótékony homály az egy és két óra között anyának írt esemesekkel együtt, nem szeretném kibeszélni a gyereket, amúgy is M. Szlávik-tárcákat olvasott hajnalórán, jövök neki eggyel…

A hájjal kenegetés és a szemkiesésig olvasás programpontok tehát kipipálva, hátra van a habos kakaó, meg általában a napi többszöri étkezés szorozva négy gyerekkel. Az evés azért nem egyszerű kérdés, mert a két fiam még véletlenül sem kérné egyszerre, egyidőben ugyanazt, Csillu bizonyos ételeket a fogszabályozó miatt nem ehet meg, Levi pedig az utóbbi években átállt a fényevésre, s egyébként is vegetáriánus az egész Csilla-család. 

Nem akarunk gondot okozni, mondták első reggel a gyerekek, jó lesz a pirítós. Nosza, ez a világon a legegyszerűbb, gondoltam, s csak egy picikét tévedtem. Mivel otthon a kenyeret a pirítóban készítik, itt inkább a vaslapon sültet választották. Kikészítettem hát a tegnapról maradt, kissé már szikkadt és a ma reggel vásárolt, puha kenyeret, sajtot szeleteltem, megmostam a paprikát, uborkát, addig melegedett a gázon a vaslap.

Levike friss kenyérből, enyhén megpirítva, sajttal és hámozott, karikára vágott kígyóuborkával szereti a pirítóst. Egy elég, de kettévágva. Csillunak mindegy volt, mennyire pirítom meg, de mindkét szeletre azonnal kenjem rá a margarint, a héjára is, hogy puha maradjon, különben nem tudja rendesen megrágni. A sajtra elfelejtettem rákérdezni, úgyhogy utólag kapkodtam le a kenyérről. Persze nem uborkát vagy paprikát kért hozzá, hanem paradicsomot, de ügyesen megmosta magának, majd a fiókból remek érzékkel kiválasztotta az egyetlen kést, aminek nyomásra hátrabicsaklik a pengéje.

 Bence fiam szokásától eltérően jól megpirítva kérte, a tegnapiból, talán három szelet elég lesz, ha a sajtot pluszban még rámelegítem a mikróban. A hámozott, szeletelt uborka helyett legyen inkább héjastól csíkokra vágva, jól megsózva. 

Misa, aki tudja, hogy fogyókúrám legnehezebb része ellenállni a kísértésnek, amikor érzem a pirítós isteni illatát, hiszen hónapok óta nem eszem kenyeret, éppen ezért az apjuk pirít, én meg olyankor kimenekülök a konyhából, rám emelte mindent tudó kék szemét, és egy egyszerű vajas kenyeret kért szalámival. Azt is elkészítette magának. Hogy ne okozzon gondot nekem. Én pedig pár percre nagymamává őszültem, annyira vágytam arra a pirítósra…

M. Szlávik Tünde tárcája a 90. Ünnepi Könyvhét és 18. Gyermekkönyvnapok ,,Olvassunk tárcát!" című rendezvényén hangzott el Nyíregyházán, 2019. június 14-én. Fotó: a szerző felvétele.

A mű a szerző A Férfi illata című tárcakötetében jelent meg. Videóért kattintson a fotóra!